tisdag 10 augusti 2010

Koppelträning och pankreatit

Nessie har gått i koppel för första gången och det gick onekligen över förväntan. 50 meter sen hade hon fattat galoppen. Mycket kan jag väl tacka Ella för som gick före och var "lockfågel". Promenaden gick till djuraffären några hundra meter bort där Nessie fick ett tjusigt halsband i rött och reflex och ett par tuggleksaker. Väl framme la hon sig på golvet och ville sova så hon blev buren halva vägen hem.

Annars har dagen varit lugn - hundarna leker, sover och äter.

Varsin matskål är det som gäller och Ella får absolut inte äta av valpfodret. På torsdag ska veterinären ringa och stämma av, det skulle vara skönt att ta prover igen för att se hur hennes värden ser ut nu. Är orolig för henne.

Ella har magrat under semestern eftersom hon inte har velat äta ombord på båten och jag hoppas att hon lägger på hullet nu när det blir mer konkurrens om maten.

Hennes diagnos är pankreatit - inflammation i bukspottkörteln och det lutar väl tyvärr åt att den är kronisk.

Ella är mager, men allmäntillståndet verkar vara bättre än i våras. Hon blir lätt trött av lek och promenader och har ingen vidare kondition. I morse när hon åt fick hon direkt ont i magen, det var länge sedan så jag hoppas verkligen att det var tillfälligt

Trots alla hundar jag haft och träffat, så har varken jag eller andra uppfödare jag pratat med hört talas om någon hund med pankreatit. Och ändå kan det drabba vem som helst. I Ellas fall vet vi inte varför, men jag misstänker att det var en fettrik måltid med våra matrester i kombination med kennelhosta som utlöste det hela. Men som sagt går det inte att säga...

www.hills.se: Pankreatit: Inflammation i bukspottskörteln (ett avlångt körtelorgan som ligger bakom magen). Vad som orsakar pankreatit går oftast inte att fastställa, men det kan orsakas av för fet mat eller att hunden får fet ”människomat”, en infektion, någon sjukdom eller olycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar